När utkörningen inte fungerar som den bör

Om man sitter hemma och har beställt sushi till sig och sin familj sitter man antagligen där och väntar på sin mat. Men ibland kan allt bli en besvikelse. Vad gör man egentligen om inte utkörningen eller hemleveransen fungerar som den ska?

Om beställningen inte stämmer

En sak som kan vara bra att kolla lite extra noga är så att beställningen verkligen stämmer. Ibland kan budet lämna fel mat, eller så blir det fel på restaurangen. Om beställningen inte alls stämmer och om man av någon anledning inte kan eller vill äta maten är det bara att kontakta restaurangen och förklara läget. Är felet av mindre betydelse kanske man kan låta det bero.

När leveransen är sen

Om man har beställt mat och fått veta att den ska komma vid en viss tid kan det vara väldigt jobbigt att sitta och vänta. Kanske har man beställt maten för att den ska komma innan en viss tid för att man vill kunna äta till tv:n, eller innan man ska åka iväg. Några minuters försening får man oftast räkna med men om det drar ut rejält på tiden kan det vara bra att kontakta den som ska leverera sushin och fråga vad som hänt.

Håller maten kvaliteten?

Det är också bra att titta på om maten verkligen håller kvaliteten. Råvarorna ska vara fräscha, dekorationerna ska vara fina och maten ska smaka gott. Om så inte är fallet bör man kontakta restaurangen med en gång.

Pengarna tillbaka eller ny mat?

Om något inte är till freds med maten som levererats kan det vara så att restaurangen erbjuder någon form av kompensation. Det kan handla om att man får rabatt, om att man får pengarna tillbaka, eller om att man får ny mat. Går den mat man fått levererad att äta kanske ny mat inte är aktuellt. Likaså om maten redan är väldigt försenad. Då kan ekonomisk kompensation vara ett bättre alternativ.